Scrollar du på TikTok eller YouTube Shorts en stund och det känns som att hela världen håller på med exakt samma grej? En låt, en filter, en konstig dans – och plötsligt har alla hakat på. Mikrotrender bubblar upp ur ingenstans och försvinner lika snabbt, och så står varumärken där och kliar sig i huvudet: Hur kan vi vara med utan att råka bli… tja, cringiga? Det kan kännas som en djungel att navigera bland dagens virala fenomen, där tempot är högt och publiken är skoningslöst snabb på att sålla ut det som känns påklistrat eller gammalt. Samtidigt är just dessa trender en guldgruva för den som lyckas hitta rätt vinkel – men bara om man vågar tänka utanför boxen och släpper på rädslan för att inte alltid vara 100% “on brand”.
Skratta med, inte åt – lär känna din crowd
Det är lätt att tro att “allt” blir en trend bara för att du ser det överallt. Men TikTok och Shorts är ett lapptäcke av subkulturer, memes och inside jokes som ofta lever i sina egna bubblor. För att haka på mikrotrender utan att tappa ansiktet krävs fingertoppskänsla – och lite självdistans. Det handlar om att förstå vilka normer, referenser och humorkoder som gäller just i den bubblan du vill vara en del av. Vad funkar för gaming-kidsen? Vad går hem hos föräldrar eller modeintresserade?
När Oatly lekte med “duet”-trenden på TikTok förra sommaren, lät de följarna driva med deras reklamjingles. Resultatet? Engagerade fans och massor av delningar. Allt handlar om att förstå vad folk faktiskt tycker är kul, inte vad du tror “funkar”. Ett annat exempel är när Arla valde att skoja om egna produktmissar i kommentarsfältet – och genast fick massor av kärlek tillbaka. Att bjuda på sig själv bygger lojalitet och sänker tröskeln för interaktion.
Timing är (nästan) allt
Mikrotrender är som hallon – godast färska, snabbt mögliga. Att posta en “Wes Anderson-trend”-video tre veckor efter att den peakade? Det är som att komma till festen när lamporna tänds. Men det är inte alltid så enkelt. Ibland råkar man vara några dagar efter ändå – och kan ändå vinna på självironi. Det viktiga är att våga anpassa sig och inte låtsas vara först om man inte är det. Tänk på att publiken ofta har koll och uppskattar när varumärken vågar vara ärliga om sin tajming.
- Erkänn att du är sen på bollen
- Vrid på trenden så den passar din produkt eller kultur
- Ge fansen något extra, typ en behind-the-scenes eller blooper
Se bara på hur McDonald’s Sverige lekte med “TikTok made me try it”-trenden. De lät sin personal testa roliga hacks och skrattade åt misslyckandena – det kändes genuint, inte tillrättalagt. Ett annat knep är att hoppa på trenden med en twist, så att du står ut även om du är lite sen – typ som när Pressbyrån gjorde en “throwback”-challenge men la till dagens mest omtalade meme för att knyta ihop dåtid och nutid. Snabbhet är kul, men ärlighet varar längst.
Filtrera cringe: Låt rösterna styra
Det är lätt att bli för ivrig och köra på alla trender som syns i flödet. Men ibland är det bättre att stå över och istället lyfta upp innehåll från fansen. UGC (User Generated Content) är guld värt – särskilt när det gäller TikTok och Shorts, där autenticitet går före slick produktion. Människor har en tendens att lita mer på andra användare än på varumärkens officiella kanaler. En video där en kund spontant testar din produkt kan vara mer värd än tio reklamfilmer.
Ta till exempel Polarn O. Pyret som lät föräldrar visa “hur barn verkligen använder kläderna”. Inte perfekt ljus eller studiokänsla – men det gick rakt in i hjärtat hos följarna. Ett annat exempel är när IKEA bad sina följare visa upp sina mest kreativa hack med klassiska möbler, vilket ledde till en våg av smarta och roliga klipp. Ge utrymme för riktiga historier och röster – det gör att ditt varumärke känns närmare och mer äkta, samtidigt som du slipper känslan av att tvinga fram en trend som inte landar naturligt.
Algoritmen är din kompis (men luras ibland)
Visst, “For You”-flödet verkar magiskt ibland, men TikToks och YouTubes algoritmer är svårflörtade. De älskar engagemang – men inte på bekostnad av autenticitet. Det är bättre att ha 100 riktiga kommentarer än 10 000 bottar som skriver “cool video”. Algoritmen belönar äkta interaktioner, så satsa på att skapa innehåll som folk faktiskt vill prata om och dela vidare.
Våga testa! Ibland floppar en video, ibland exploderar den utan förvarning. Det finns ingen garanti, men det finns mönster – till exempel att använda populära ljud, hoppa på aktuella memes och vara snabb på att svara i kommentarerna. Glöm inte att analysera vad som funkar bäst för din målgrupp – ibland är det enkla tutorials, ibland är det humor eller storytelling. Var flexibel och lär av varje inlägg, så ökar chansen att algoritmen blir din vän istället för din fiende. Och kom ihåg: Trends kommer och går, men äkta relationer håller längre.
Så, vad funkar egentligen?
Det finns inget magiskt recept, men några saker brukar alltid gå hem:
- Var snabb, men aldrig desperat
- Använd humor – särskilt självdistans
- Låt riktiga människor synas (anställda, kunder, fans)
- Släpp på perfektionen, våga bjuda på misstag
- Följ trender, men gör dem till dina egna
Och ja, ibland blir det lite cringe ändå. Men det är mänskligt – och ibland är det just det som gör att folk minns dig. Att försöka vara “för cool” är ofta sämre än att våga skratta åt sig själv. Tänk också på att de bästa kampanjerna ofta är de som får folk att känna sig inkluderade och delaktiga. Visa det oväntade, var öppen för feedback och låt processen synas – då får du både engagemang och förlåtelse om det någon gång blir lite fel. Det viktigaste är att din närvaro känns genuin och att du vågar ta ut svängarna ibland.
Säsongens snackis: EM, glass och nostalgi
Sommaren 2024? EM-memes, glass-testningar och throwbacks från 90-talet dominerar flödet. Varumärken som GB och Pressbyrån har lyckats surfa på vågen genom att låta folk rösta på glassar och utmana sina följare med “vem minns denna?”-klipp. Det är snabbt, kul och lagom nostalgiskt. Många har även kört på “duetter” där användare reagerar på gamla reklamklassiker eller testar klassiska glassar på nytt sätt, vilket skapar både interaktion och skratt. Andra företag har hakar på genom att göra egna EM-utmaningar eller quiz om klassiska sportögonblick, med extra bonus till den som bjuder på ett riktigt pinsamt 90-talsminne.
Men imorgon kan allt vara över. Så, nästa gång du ser en mikrotrend blåsa upp – fråga dig själv: Kan vi vara med utan att tappa bort oss själva? Om svaret är ja, kör. Om inte, låt någon annan ta platsen. Det finns alltid en ny trend runt hörnet ändå. Det viktigaste är att du vågar testa – och att du lyssnar mer än du pushar. Då är chansen störst att just ditt varumärke fastnar i minnet, även när trenden har blåst förbi.